نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

بهترین ابزارهای سنجش و مدیریت سلامت باتری لپ تاپ

لپ تاپ‌ها امروزه به پر استفاده‌ترین گجت مبدل گشته و یکی از دلایل اصلی استفاده از آن قابلیت شارژ‌ و به کارگیری هنگام عدم دسترسی به پریز برق می‌باشد و همینطور سبک و جاگیر نیست. همانطور که مشخص است، باتری نقش مهم و اصلی را برای بهره‌مندی از این دستگاه دارد و باید به مراقبت و نگه‌داری درست آن پرداخت و یکی از راه‌های استفاده درست آگاهی از میزان سلامتی منبع تغذیه می‌باشد که بسیاری از افراد در این مورد اطالاعی ندارند.

منبع تغذیه به مرور و در گذر زمان فرسوده و کارایی خود را ازدست می‌دهد و هیچ راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد و شما فقط قادرید با انجام کارهایی و رعایت اصول نگهداری از منبع تغذیه، این مسئله را به تأخیر بیاندازید تا بهترین استفاده را از لپ تاپ داشته باشید. برای مطالعه افزایش عمر و مراقبت از باتری لپ تاپ می‌توانید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

اما در این مقاله از آنجا که سیستم عامل ویندوز اطلاعات کامل‌تری در اختیار ما در مورد وضعیت باتری نمی‌دهد. سعی کردیم ابزارهایی را برای سنجش میزان سلامتی و همینطور مدیریت بهتر باتری ارائه کنیم تا در کنار روش‌های مختلف بهینه‌سازی و مراقبت از باتری به شما کمک کند.

علت سنجش و مدیریت سلامت باتری

باتری‌ها امروزی از نوع لیتیومی یونی است و علی رغم افزایش کیفیت نسبت به نسل‌های قبلی که از نوع کادیومی بودند، مشکلات خود را داشته و راهی درازی برای تولید باتری بهتر مانده است. گرچه هم اکنون باتری‌های با ظرفیت‌های زیادی وارد بازار کامپیوتر شده است.

این مطلب را از دست ندهید   خطای Reboot and Select Proper Boot Device

این قطعه شیمیایی انرژی محدودی را با توجه به ساختار و میزان ظرفیت در خود ذخیره کرده و بار لازم برای رایانه را تأمین می‌کند و در گذر زمان و اجرای سیکل‌های شارژ و دشارژ ضعیف می‌گردد و عوامل مختلفی مانند دما بالا، عدم استفاده طولانی مدت یا نگه داشتن شارژ تا 100 درصد و … این فرآیند فرسودگی را سرعت می‌بخشد. بنابراین برای آگاهی از میزان سلامتی و مراقبت صحیح از منبع تغذیه می‌توانید از نرم افزارهای طراحی شده این کار استفاده کنید که در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

نرم افزارهای سنجش سلامت باتری

اپلیکیشن BatteryInfoView

این نرم افزار کاملاً رایگان بوده و با نصب و اجرای آن، اطلاعاتی کاملی در مورد باتری خود بدست می‌آورید. این ابزار دو صفحه اصلی دارد که در صفحه اول اطلاعات در مورد ظرفیت شارژ کامل، سلامتی باتری، تعداد شارژ و دشارژ انجام شده و … را خواهید دید و در صفحه دوم داده‌های حاصل از ارزیابی انرژی، میزان شارژ و دشارژ و … را مشاهده می‌کنید. با هر بار راه‌اندازی لپ تاپ خطی جدید به لاگ این برنامه افزوده می‌گردد که حاوی داده‌های مهمی در مورد وضعیت باتری است. به علاوه قادرید از اطلاعات بک اپ یا TXT بگیرید.

مشاهده‌ جزئیات تغییرات و مشاهده کارکرد باتری در شرایط مختلف اشاره کرد ولی نمی‌توان از گراف برای پیش‌بینی وضعیت باتری در آینده استفاده کرد. همچنین دسته‌بندی عملکردی باتری را در بازه‌های زمانی متفاوتی نمی‌دهد.

نرم افزار BatteryMon

این برنامه رابط کاربری کاربر پسندی دارد و میزان شارژدهی را با یک گراف نشان می‌دهد. طبق تصویر محور Y نشان‌دهنده درصد سطوح شارژ و محور X نشان‌دهنده زمان است. امکان تغییر دوره‌های زمانی نشان داده شده در این محور برای کار تهیه شده است. خط سیاه سطح شارژ فعلی و خط قرمز طول عمر باتری را نمایش می‌دهد.

این مطلب را از دست ندهید   افزایش طول عمر باتری

با دیدن این خطوط می‌توان اطلاعاتی در باره میزان دشارژ بدست آورد که با گذر زمان و استفاده مداوم از این نرم افزار، میزان دشارژ دقیق‌تر ثبت خواهد شد. همچنین با کمک این نرم افزار ضمن لاگ کردن اطلاعات برای استفاده بعدی، قادرید برای دما، ولتاژ و میزان شارژ اعلان ایجاد کنید.

اپلیکشن BatteryCat

یکی دیگر از ابزارهای مناسب برای سنجش ظرفیت باتری برنامه BatteryCat است.وقتی آن را نصب و باز می‌کنید، 3 بخش را مشاهده می‌کنید که شامل وضعیت شارژ فعلی و ارتباط آن با ظرفیت باتری، داده‌های حاصل از دریافت بار الکتریکی، چرخه‌های شارژ و ظرفیت شارژ کامل در برابر شارژ پیش‌بینی شده هستند.

در بخش تاریخچه یا History تمام اطلاعات باتری ذخیره می‌شود. همچنین شما می‌توانید اطلاعات ذخیره شده تحت عنوان فرمت CSV را در مسیر زیر بیابید.

C:\User\Your_Username\batterycat\batterycat.csv

استفاده از این برنامه به علت نمایش یکپارچه و رابطه کاربری راحت، بسیار آسان بوده و بدون دانش خاصی می‌توان به تحلیل شرایط باتری پرداخت.

برنامه Smarter Battery

ابزار Smarter Battery امکان ارزیابی کامل و اعمال برخی اصلاحات را به شما می‌دهد تا به بهبود عمکلرد و طول عمر مفید باتری کمک کنید. همچنین قابلیت ذخیره اطلاعات شارژ و دشارژ را با جزئیات دقیق‌تر را در بخش تاریخچه دارد. دارای دو صفحه است، در صفحه Capacity تغییرات ظرفیت باتری را در نمودار می‌بینید که محور Y درصد ظرفیت و محور X بازه‌های زمانی را نمایش می‌دهد.

در صفحه Calibration قادر به مشاهده مدت زمان استفاده، چرخه‌های شارژ و …. را هستید. امکان تنظیم نوتیفیکیشن برای زمان‌هایی که منبع تغذیه شارژ 100 درصد یا شارژ پایینی دارد و حتی تنظیم خاموشی لپ تاپ در برخی مواقع از امکانات خوب این برنامه می‌باشد.

این مطلب را از دست ندهید   روش های ورود به بایوس لپ تاپ

همچنین با بزرگنمایی و کوچک‌نمایی دوره‌های زمانی جهت بررسی دقیق‌تر گراف‌های به تصویر کشیده نیز در آن وجود دارد. متأسفانه این برنامه رایگان نیست و به علت پیچیدگی و گزینه‌های زیاد، کار با آن دشوار و موجب سردرگمی برخی از کاربران می‌شود.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 6 =