نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

عواقب تأثیر گرد و خاک بر لپ تاپ چیست؟

مسئله گرد و غبار ذهن بسیاری از دارندگان لپ تاپ به خصوص کسانی که تازه این دستگاه را خریداری کرده‌اند مشغول نموده و اثر گرد و غبار بر سیستم برایشان سؤال خواهد بود. یکی از تأثیرات این آلودگی، حرارت است. گرما و حرارت زیاد، دشمن سی پی وی و سایر اجزاء هست و صدمات جبران‌ناچذیری وارد خواهد کرد. در این مقاله می‌خواهیم این موضوع را باز کرده و توضیح کامل و ساده‌ای بدهیم.

خطرات گرد و غبار بر قطعات لپ تاپ

لپ تاپ ترکیبی از قطعات مکانیکی مانند هارد، فن و قطعات الکترونیکی مثل آی سی‌ها، چیپ‌ست‌ها و … هست. زمانی که گرد و غبار روی اجزاء زیاد شود، مسیر ارتباطی آی سی و هوا قطع و IC داغ و می‌سوزد. با نگاهی به سی پی یو و برخی آی سی‌ها متوجه هیت سینگ یا گرماگیر که وظیفه انتقال گرما از این قطعات به فن است، می‌شویم. گرد و خاک در لایه‌های هیت سینگ تجمع پیدا کرده و در فرایند انتقال گرما اختلال ایجاد می‌کند. همچنین آلودگی می‌تواند پایه‌های آی سی را به هم متصل و منجر به اتصالی کوتاه و جذب رطوبت توسط گرد و خاک شود.

اگر فن و هارددیسک کثیف و آلوده شوند. بعد از گذشت مدتی دچار ضعف عملکردی و افزایش گرمای محیط سیستم و صدمه به پردازشگر می‌گردد. فن در واقع دارای سرعت مشخصی برای چرخش و فعالیت است و با دفع گرما و گرد و خاک، مقداری گرد روی آن جمع شده و باعث می‌شود با سرعت بیشتری بچرخد. در نتیجه فن ممکن است خراب شود. پس گرد و غبار مانع کارکرد درست فن‌های خنک کننده و عایق‌های حرارتی شده و حرارت کامپیوتر بیش از حد می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید   ویروسی شدن کامپیوتر

تأثیر گرد و خاک محدود به این موارد نمی‌شود بلکه دکمه‌های مکانیکی و الکترونیکی مثل پاور و کیبورد و پورت‌های USB و LAN را نیز درگیر می‌کند. همچنین می‌تواند اسلات‌های رم و کارت گرفیک (GPU) را کثیف و موجب اختلال در اتصال بین مادر برد و آن‌ها شوند.

نشانه‌های آلودگی دستگاه

آلودگی قطعات لپ تاپ به گرد وغبار معمولاً علائمی ندارند و در درازمدت با تجمع، اثر خود را بر روی کارایی دستگاه می‌گذارند. در واقع گرد و غبار عامل اصلی خرابی برخی از اجزاء سیستم است و جهت جلوگیری از خرابی و افزایش عمر مفید رایانه توصیه می‌شود، به شکل دوره‌ای هر چند ماه یکبار اقدام به تمیز کردن دستگاه بکنید. همانطور که گفتیم گرد و خاک باعث خرابی فن می‌شود، در این صورت این خرابی با نشانه‌های عدم کار کردن یا شنیدن صدای دلخراش همراه است و میزان دما دستگاه به بالاترین حد خود رسیده و شروع به خطا، هنگی و ریستارت شدن می‌کند.

پیشگیری و رفع مشکل

پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از گرد و غبار کار ساده‌ای است و نیاز به دقت حین استفاده از لپ تاپ دارد. اول اینکه از قرار دادن سیستم در محیط‌های کثیف و پر از گرد جلوگیری کنید یا محیطی که در آن‌جا با لپ تاپ کار می‌کنید، مجهز به هوا کش و تهویه هوا باشد. پس از قرار دادن دستگاه در موقعیت مناسب، نوبت چک کردن و تمیز کردن منظم رایانه است. آلودگی‌های سطح دستگاه را با یک پارچه نرم و مرطوب تمیز کنید.

برای تمیز کردن قطعات داخلی باید آن را باز کرد که در این صورت با پیکربندی لپ تاپ باید آشنا باشید تا اقدام به زدودن آلودگی‌های داخل سیستم کنید. بهتر است این کار را به متخصصین بسپارید. همچنین می‌توانید رایانه را خاموش و فشار باد را به سمت داخل خروجی فن گرفته تا حداقل گرد و خاک نشسته بر روی فن و توری فلزی پراکنده شود.

این مطلب را از دست ندهید   حذف کش نوت بوک

شما میتوانید از طریق لینک زیر تجربیات خود در زمینه تعمیر و نگهداری لپ تاپ را به اشتراک بگذارید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + ده =