نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آیا شما نیاز به کول پد دارید؟

امروزه لپ تاپ‌ها به پرکاربردترین گجت بدل گشته و خیلی از ماها برای کار از آن استفاده می‌کنیم. از این رو طیف وسیعی از اکسسوری‌ها برای این دستگاه توسط تولیدکنندگان ساخته و در فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسند که برخی از آن‌ها مفید و برخی بی‌فایده می‌باشند. از آنجا که ساختار لپ تاپ به گونه‌ای است که تهویه و خروج گرما از اهمیت بالایی برخودار می‌باشد، وسایلی مثل کول پد تولید شده تا با نور چراغ‌های LED و طراحی زیبا ما را مجذوب و تمایل به خریدش کند ولی از نظر کارایی و مفید بودن اثبات نشده است. بدین جهت در این مقاله تلاش کرده‌ایم در مورد این دستگاه صحبت کنیم.

ساختار و عملکرد کول پد

خنک کننده‌ها دارای یک پایه جهت قرارگیری لپ تاپ روی آن و تعدای فن، حسگرهای دما و لامپ آل ای دی می‌باشند که روشن بودن لامپ تعبیه شده به معنای فعال بودن کول پد می‌باشد. انرژی لازم برای کار کردن خنک کننده با اتصال مستقیم کابل USB به به رایانه تأمین می‌شود. در فروشگاه‌های اینترنتی شما تعداد زیادی از این دستگاه‌ها را در انواع مدل و برند مشاهده می‌کنید که بعضی از آن‌ها دو عدد یا 4 فن دارند و حتی در برخی بین 6 تا 8 فن را هم پشتیبانی می‌کنند. هدف از ساخت این محصولات ایجاد فاصله بین کامپیوتر و زمین و جریان هوا بین پایه و لپ تاپ است تا موجب خنکی سیستم گردد.

ارزیابی خنک‌کننده‌های لپ تاپ

آزمایش‌های زیادی توسط مؤسسات و کارشناسان سخت افزار برای اثرگذاری کول پد صورت گرفته است. در این ارزیابی‌ها فاکتورهایی مثل تغییر در دمای خارجی و داخلی دستگاه، تغییر در کارکرد CPU در شرایط مختلف مانند بازی، کار با انواع نرم افزار و … در نظر گرفته شده است. طبق نتایج این آزمایشات، اول اینکه میزان خنک کنندگی کول‌پدها متفاوت و میزان بهبودی عملکرد سیستم و کاهش دمای آن بیسار کم است. مثلاً وضعیت سی پی یو در حالت خوشبینانه 2 درصد بهبود می‌یابد که چندان تأثیرگذار نخواهد بود. در واقع هیچ کول پدی در بازار معجزه نمی‌کند.

این مطلب را از دست ندهید   نکات مفید شارژ کردن لپ تاپ شارپ

آیا واقعاً لپ تاپ به کول پد لازم دارد؟

لپ تاپ‌ها در شرکت‌های تولیدکننده بعد از ساعت‌ها فکر و بررسی، طراحی شده‌اند و اگر به اطراف دستگاه دقت کنید، در زیر و کناره‌ها و حتی در بخش‌های اطراف لولای صفحه نمایش منفاذی برای خروج هوای گرم و تهویه وجود دارد. در واقع درون رایانه فن به کار رفته هوای خنک را مکش و از بالای سر هیت سینک که یک قطعه شبیه به مس روی پردازشگر و کارت گرفیک قرار دارد، عبور می‌دهد. سپس هوای گرم شده را به بیرون انتقال می‌دهد. حتی در لپ تاپ‌های گیمینگ یا مخصوص بازی، برای هر یک از قطعات با تولید گرمای زیاد، فن و گرماگیر مجزایی در نظر گرفته‌اند که به طور جداگانه روند تهویه هوا را انجام می‌دهند. در نتیجه می‌توان گفت لپ تاپ‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که فرآیند خنک‌سازی بدون کمک هیچ وسیله خارجی صورت می‌گیرد.

اگر سیستم شما خیلی داغ می‌کند، استفاده از خنک کننده یک راه حل کوتاه‌مدت برای این مسئله به حساب آمده و باید به بررسی دلیل این مشکل پرداخته تا در اسرع وقت حل گردد. بهتر است با هوای فشرده و دستمال درون آن را تمیز و از گرد و غبار بزدایید.‌ همچنین استفاده از چسب سلیکون با کیفیت در کاهش دمای واحد پرازشگر بسیار مؤثر است.

از سویی اگر عادت دارید، رایانه خود را روی پاهایتان یا روی بالش و سطوح نرم در رخت خواب قرار دهید یا از بیماری پوستی ناشی از حرارت لپ تاپ مانند سندروم پوست رنج می‌برید. در این صورت تهیه یک کول پد می‌تواند در استفاده راحت کمک کننده باشد.

این مطلب را از دست ندهید   نصب نرم افزار XP لپ تاپ
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + نوزده =