نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

کالیبره کردن باتری لپ تاپ چیست؟

کایبره کردن باتری هر از گاهی، برای سالم ماندن آن الزامی و مهم است. تخلیه ناگهانی باتری و خاموشی دستگاه یکی از مشکلاتی است که به خرابی باتری مرتبط و با کالیبراسیون تا حدی این ایراد رفع می‌شود. در ادامه مطلب شما را با کالیبراسیون آشنا و نحوه انجام آن را بیان می‌کنیم، چنانچه با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید در قسمت نظرات سوالتان را بپرسید.

کالیبره کردن باتری به چه معنا و چگونه است؟

زمانی که لپ تاپ را فول شارژ کرده و سپس از همه انرژی باتری به طور کامل استفاده می‌کنید، به طوری که پس از صفر شدن باتری، آن را مجدداً تا 100 درصد به شارژ می‌زنید به این عمل اصطلاحاً کالیبراسیون گفته می‌شود. این عمل معمولاً به صورت دستی انجام می‌گیرد ولی بعضی از لپ تاپ‌ها به ابزارهایی جهت کالیبراسیون سنسور باتری مجهز هستند و اطلاعاتی نظیر آخرین زمان کالیبره کردن باتری کاربر ثبت می‌شود. گرچه کاری جز انجام یک دشارژ و شارژ کامل صورت نمی‌گیرد. برای انجام این کار، بهتر است، پس از هر 30 چرخه شارژ کامل، یک‌بار باتری را کاملاً دشارژ و سپس مجدد به طور کامل شارژ نمایید.

منظور از یک چرخه شارژ کامل یعنی استفاده از 100 درصد ظرفیت باتری اما حتماً نباید این اتفاق یکباره انجام گیرد. مثلاً ممکن است شما 50 درصد ظرفیت باتری را مصرف کرده باشید و سپس آن را کامل شارژ کنید و فردا دوباره این کار را تکرار کنید. به مجموعه این دو روز یک چرخه شارژ گفته می‌شود. بنابراین بسته به نوع و میزان استفاده از دستگاه، کامل شدن یک چرخه کامل شارژ شاید زودتر یا دیرتر یعنی چند روز طول بکشد. باتری‌های جدید (لیتیومی) معمولاً بین 200 تا 300 چرخه شارژ دارند و ظرفیت‌شان به مرور کم می‌گردد.

این مطلب را از دست ندهید   روشن نشدن لپ تاپ شارپ

مزایای کالیبراسیون

کالیبره کردن باتری دارای فواید و مزایایی است. زمانی که شما از سیستم به مدت طولانی استفاده نمی‌کنید، توان شارژ‌دهی این قطعه کاهش می‌یابد. کالیبره کردن تا حدودی از بروز این مشکل جلوگیری و عملکرد باتری را بهتر می‌کند. به علاوه با انجام این کار متوجه خواهید شد که باتری کامپیوتر شما سالم است یا خیر. چون وقتی که دستگاه را کامل شارژ و به صفر می‌رسانید، اختلالات آن نشان داده شده و اقدام به رفع آن می‌کنید. چنانچه باتری نتواند انرژی صد درصدی را به صفر برساند و قبل از صفر شدن خاموش شود، سیستم عامل قادر به بررسی دقیق توان شارژدهی منبع تغذیه نخواهد بود. در نتیجه با کالیبراسیون می‌توان به این مشکل پی برد.

چه زمانی باتری را کالیبره کنیم؟

به طور کلی شرکت‌های تولید کننده باتری، به افراد پیشنهاد می‌کنند هر 3 ماه یکبار اقدام به این کار کنند. شما با این کار، ضمن افزایش دقت عملکرد منبع تغذیه، این امکان را به سیستم عامل می‌دهد تا بتواند دقیق‌تر میزان شارژدهی را اندازه بگیرد. اما به این نکته توجه داشته باشید، کالیبره کردن در بازه‌های زمانی کوتاه و زود به زود کاری نادرست و به این قطعه آسیب جدی وارد می‌کند.

نحوه کالیبراسیون باتری لپ تاپ

  1. نخست باتری را تا 100% شارژ نمایید؛
  2. سپس به مدت 2 ساعت به دستگاه استراحت داده و از آن استفاده نکنید تا گرمای ناشی از پروسه شارژ از بین برود، در طول این مدت فقط می‌توانید برای کارهای سبک و عادی از آن استفاده کنید؛
  3. کنترل پنل سیستم عامل را باز کرده و در بخش Hardware and Sound وارد Power option شوید، change plan را زده و Change advanced power settings بزنید؛
  4. در این پنجره Battery کلیک و بخش‌های Critical battery action و Critical battery level را باز کنید؛
  5. در قسمت Critical battery action دو گزینه On battery و Plugged In را بر روی Hibernate قرار داده و در Critical battery level هر دو گزینه را بر روی پنج یا هفت درصد تنظیم کنید؛
  6. اکنون از دستگاه استفاده کنید تا شارژ به صفر و خودش خاموش شود؛
  7. لپ تاپ را به مدت 5 ساعت به همین حالت رها کنید؛
  8. بعد از گذشت این مدت دستگاه را مجدداً به برق زده تا بدون وقفه تا 100% شارژ شود.
این مطلب را از دست ندهید   کاربرد درایو نوری

چنانچه بعد از کالیبراسیون، سیستم را به کمک نرم افزارهای مرتبط تست کنید، سطح فرسایش (Wear Level) را گزارش می‌دهد. توجه داشته باشید که عمل کالیره باعث فرسایش باتری نخواهد شد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 6 =