نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق صحیح است؟

یکی از سوالات همیشگی کاربران به ویژه کسانی که به تازگی لپ تاپ خریده‌اند و طرز نگهداری از آن را نمی‌دانند، این است که آیا اتصال دائم دستگاه به برق مشکلی به وجود می‌آورد. برای پاسخگویی به این سوال باید توضیحاتی بدهیم تا به جواب دقیق‌تر سوالتان برسید.

باتری‌ها و ظرفیت آن

باتری‌های به کار رفته در دستگاه‌های امروزی از نوع لیتیومی یونی و لیتیومی پلیمری است. ظرفیت این باتری‌ها نسبت به نسل‌های قبلی افزاش یافته و از متوسط عمر مفید بهتری برخوردار هستند. اما با این حال راه‌ درازی تا تولید یک منبع تغذیه بهتر وجود دارد چون این باتری‌ها در نهایت در اثر عوامل مختلف دچار کاهش ظرفیت شده و نمی‌توان بیش از اندازه‌ای معینی، آن را شارژ کرد.

زمانی که شارژ باتری به صد در صد می‌رسد، لپ تاپ ادامه روند شارژ را متوقف کرده و برای فراهم کردن انرژی خود از بار ذخیره شده در منبع تغذیه استفاده می‌کند. اما به محض کاهش درصدی از شارژ باتری، سیستم مجدداً فرآیند انتقال جریان الکتریکی به باتری را از سر می‌گیرد تا انرژی از دست رفته جایگزین شود. این روند به همین صورت ادامه دارد و نگرانی بابت آن وجود ندارد و خطری باتری را تهدید نمی‌کند.

کاهش عمر باتری

باتری‌ها در گذر زمان و استفاده طولانی مدت ضعیف‌تر می‌شود. می‌توان گفت طول عمر منبع تغذیه با چرخه شارژ و دشارژ ارتباط مستقیمی داشته و هر چقدر این چرخه بیشتر انجام یا تکرار شود، از عمر مفید باتری نیز کاسته می‌شود. رابطه چرخه شارژ با طول عمر به نوع و میزان ظرفیت آن بستگی دارد که به طور متوسط اغلبشان قادر به اجرای 500 چرخه دارند. الآن ممکن است به این نتیجه برسید که هر چقدر از باتری کمتر استفاده بکنید و آن را با درصد شارژ بالا نگه دارید، بهتر است اما این مسئله در بلند مدت به هیج وجه خوب نیست و باید سیکل طبیعی شارژ و دشارژ انجام گیرد.

این مطلب را از دست ندهید   6 روش برتر رفع مشکل تاری لپ تاپ شارپ

از سوی دیگر پس از هر بار شارژ کامل، اجازه تخلیه کامل باتری را ندهید چون به شدت به آن آسیب رسانده و کارایی‌اش را از دست می‌دهد. به همین منظور توصیه می‌شود، میزان شارژ حوالی 50 درصد بچرخد.

مسئله مهم دیگر که بر سرعت زوال باتری مؤثر است، گرما می‌باشد. از این رو محیط قرار گیری لپ تاپ اهمیت بسزایی دارد و هر چقدر دمای محل بیشتر باشد، سرعت از کارافتادگی باتری نیز زیاد می‌شود. استفاده طولانی مدت در روز نیز باعث گرم شدن دستگاه می‌شود بنابراین بهتر است محیط قرارگیری خنک و میزان شارژ را به پنجاه درصد برسانید.

اگر دستگاه به مدت طولانی به برق وصل است مثلاً در بازی‌های سنگین که سیستم داغ می‌کند، در صورت امکان باتری را از بدنه جدا و به برق مستقیم وصل کنید. چنانچه باتری لپ تاپتان از نوع داخلی است، می‌توانید از نرم افزارهای کنترل کننده شارژ و انرژی لپ تاپ استفاده کنید، این برنامه‌ها وقتی شارژ تا حد معینی برسد، اتوماتیک جلوی شارژ بیش از حد را می‌گیرد. اما این همیشه خوب نیست، حتماً بگذارید سیکل شارژ و دشارژ انجام گیرد.

واقعاً اتصال دائم لپ تاپ به برق درست است؟

مسئله‌ای که وجود دارد این است که منبع تغذیه بعد از پیمودن چرخه‌های شارژ ضعیف می‌شود و هیچ راهی جهت پیشگیری از ضعیف شدن آن وجود ندارد. برای کاهش سرعت خرابی باتری به دنبال راه‌کارهای باشیم که به کمک‌شان روند نابودی را کم نماییم.

سازندگان مختلف لپ تاپ نظرات گوناگون و ضد و نقیضی را ارئه می‌کنند. برخی می‌گویند، اتصال دائم دستگاه به برق مانعی ندارد و برخی خلاف آن را ذکر می‌کنند. با این حال تقریباً تمام تولیدکنندگان سر اینکه باتری بعد از مدتی باید تا اندازه‌ای خالی و دوباره شارژ شود. توافق نظر دارند یعنی نباید در چرخه کامل شارژ و دشارژ اخلالی ایجاد شود. به عبارتی چنانچه می‌خواهید از سیستم طولانی مدت به برق وصل باشد، هر از گاهی اجازه دهید باتری تا اندازه‌ای خالی گردد.

این مطلب را از دست ندهید   روش های ورود به بایوس لپ تاپ
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =