نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

هنگ کردن لپ تاپ شارپ

هنگ کردن لپ تاپ یکی از اتفاقاتی است که ممکن است برای هر کاربری به وجود بیاید. وقتی کاربر در این موقعیت قرار می گیرد حسی منفی به او دست می دهد که دیگر نمی تواند از سیستم خود استفاده کند.

دلایل هنگ لپ تاپ کردن لپ تاپ و راهکارهای آن

1- هنگامی که فکر می کنید لپ تاپ هنگ کرده است، به سیستم خود چند دقیقه فرصت دهید. شاید سیستم شما در ظاهر هنگ کرده باشد اما در واقع فقط سرعت آن کم شده است یا در حال پردازش یک کار پیچیده است.

2- اگر کامپیوتر شما قفل شده است، باید دوباره آن را راه اندازی و ری استارت کنید اما اول بهتر است چک کنید که دکمه Caps Lock خاموش و روشن می شود یا خیر. اگر چراغ آن خاموش و روشن نشد کامپیوتر قفل شده است.

3- اگر کامپیوتر به دکمه Caps Lockپاسخ میدهد یعنی این که ویندوز مشکلی ندارد. در این مواقع، دکمه‌های Ctrl + Alt + Del را با هم فشار دهید تا پنجره Task Manager باز شود.

بعد از باز شدن این پنجره، برنامه‌ای که پاسخ نمی‌دهد و باعث هنگ کردن کامپیوتر شده است را انتخاب کرده و گزینه End Task را انتخاب کنید، این عمل کامپیوتر را از حالت قفل خارج می کند. بعد از انتخاب End Task ، حدود ۱۰ الی ۲۰ ثانیه زمان لازم است تا برنامه بسته شود.

4- اگر هیچ یک از روش هایی که بیان کردیم جواب نداد، باید کامپیوتر خود را ری استارت کنید. بعد از خاموش کردن کامپیوتر چند ثانیه صبر کنید و سپس آن را روشن کنید. در زمان راه اندازی کامپیوتر ممکن است با صفحه ای روبرو شوید که از شما سوال می کند که آیا به صورت عادی راه اندازی شود. حالت عادی را انتخاب کنید و ببینید که ویندوز در حالت امن به درستی راه اندازی می شود یا خیر ؟

اگر علت هنگ لپ تاپ، هیچ یک از موارد بالا نبود، به علل و راهکارهای ارائه شده ای که در ادامه بیان می کنیم، توجه کنید:

1- ممکن است مشکل هنگ لپ تاپ در فایل های ریجستری ویندوز و خرابی ویندوز باشد که ابتدایی ترین راه حال آن عوض کردن ویندوز با استفاده از نرم افزارهای رجیستری یا تعمیر ویندوز است.

2- اگر قطعات سخت افزاری مثل هارد درایو و کارت گرافیک و … نقصی داشته باشند کامپیوتر هنگ می کند. همچنین باید درایورها بروزرسانی شوند تا با تداخل با درایورهای دیگر یا عملکرد ناصحیح سبب هنگ کردن لپ تاپ نشوند.

این مطلب را از دست ندهید   خاموش نشدن لپ تاپ

با تعویض قطعه سخت افزاری معیوب از هنگ کردن سیستم و آسیب بیشتر به کامپیوتر جلوگیری می شود.

علائم خرابی رم:

اما اگر درایور یک قطعه ایراد داشته باشد، شما باید جدیدترین درایور آن را از وب سایت تولید کننده دانلود کرده و آن را قبل از قفل شدن کامپیوتر نصب کنید، یا این که از کامپیوتر دیگری آن را دانلود کرده و بر روی کامپیوتر خود نصب کنید.

اگر نتوانستید قبل از هنگ کردن کامپیوتر، درایور جدید رانصب کنید کامپیوتر را در حالت امن یا همان Safe Mode راه اندازی نمایید.
در این حالت به بخش Device Manager دسترسی پیدا کرده و درایوری که به درستی کار نمی‌کند را می توانید حذف کنید. سپس کامپیوتر را راه اندازی مجدد کرده و ویندوز را در حالت عادی باز کنید. در این مرحله ویندوز سخت افزار را شناسایی کرده و درایور آن را مجدد نصب می‌کند.

هر سخت افزاری که به طور صحیح کار نمی کند را میتوان در قسمت BIOS غیرفعال کرد تا سیستم قفل نشود. با تعویض سخت افزار معیوب این مشکل به طور کامل حل خواهد شد.

اگر علت هنگ لپ تاپ نقص دیسک سخت باشد، ایجاد صداهای بلندی شبیه به کلیک در زمان دسترسی رایانه به یک داده در دیسک سخت از علائم این مشکل است. بهترین راه مقابله با از کار افتادن هارد دیسک پشتیبان گیری از داده ها و جایگزین کردن یک دیسک سخت جدید می باشد.

در صورتی که تعویض دیسک سخت ضروری بود، ابتدا تا جای ممکن از داده های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و سپس به هارد دیسک جدید منتقل نمایید. بیشتر شرکت های سازنده در بخش پشتیبانی وب سایت خود راهکارهای گام به گام تعویض دیسک سخت را ارائه کرده اند.

از دلایل دیگر هنگ سخت افزاری بد سکتور گرفتن هارد است که میتوان با استفاده از نرم افزار HDD Regenerator این مشکل را برطرف کرد. در مواقعی که هارد شدیدا دارای بدسکتور است و اطلاعات هارد هم اهمیت پایینی دارد، از نرم افزار HDD Low Level Format Tool برای فرمت سطح پایین هارد میتوان استفاده کرد.

کیبوردی که کلیدهای آن گم و یا ضعیف شده میتواند لپ تاپ ما را هنگ کند. با تعویض کیبورد این مشکل حل خواهد شد. شرکت های سازنده لپ تاپ در بخش پشتیبانی وب سایت خود راهنمای کامل تعویض کیبورد را در اختیار کاربران قرار داده اند.

می توانید عبارت «keyboard replacement» را در بخش جست و جوی سایت تایپ کنید و راهنمای تعویض کیبورد را پیدا کنید.

قدیمی بودن درایور کارت گرافیک که با نمایش ویدیوهای در هم ریخته یا تحریف شده خود را نشان می دهد نیز، سبب هنگ کردن لپ تاپ می شود. این مشکلات بیشتر در بازی های رایانه ای و نرم افزارهای جدیدی است که برای اجرا به روزترین نسخه ی درایور کارت گرافیک را لازم دارند. با وجودی که لپ تاپ ها اکثرا با آخرین نسخه فایل درایور کارت گرافیک عرضه می شوند، اما به دلیل تاخیر در فروش، درایور آنها هم قدیمی می شود. بنابراین باید همیشه بروزرسانی کارت گرافیک و حتی درایورهای کارت صوتی و شبکه را مد نظر داشت.

این مطلب را از دست ندهید   10 مشکل نرم افزار لپ تاپ شارپ

3- اگر لپ تاپ بیش از اندازه داغ شود هنگ می کند. لپ تاپ ها به خاطر فضای کوچکی که دارند و نبود تهویه مناسب بیشتر داغ می شوند. گرد و غبار باعث مسدود شدن دریچه های هوا می شود و درنتیجه لپ تاپ نمیتواند پردازنده مرکزی را خنک کند. با تمیز کردن منافذ هوا با یک پارچه، پاک کننده کیبورد یا یک برس نرم مشکل داغ شدن لپ تاپ را میتوان حل کرد یا این که مواد فیلترکننده در دریچه تهویه قرار داد.

با به روزرسانی بایوس نیز میتوان از تجمع گرد و غبار در لپ تاپ جلوگیری کرد. بایوس وظیفه کنترل بخش سخت افزاری لپ تاپ را به عهده دارد. معمولا سازندگان فایلی در اختیار کاربران قرار می دهند که به صورت خودکار بایوس لپ تاپ را ارتقا می دهد.

4- پراکندگی اطلاعات در فضای دیسک سخت رایانه به دلیل نیازمندی به زمان بیشتر برای بررسی داده ها میتواند عملکرد سیستم را ضعیف کند. از علائم این مشکل طولانی بودن زمان اجرای نرم افزار و کاهش سرعت انتقال اطلاعات است.

این مشکل با یکپارچه سازی هارد دیسک حل خواهد شد اما فرآیند یکپارچه سازی، بسته به وضعیت دیسک سخت کاربر می تواند چند ساعت طول بکشد.

5- بعد از پایان طول عمر باتری های لیتیوم یون، این باتری ها توانایی نگهداری شارژ را نخواهند داشت. پس از چند سال برخی از باتری ها فقط به اندازه نصف زمانی که تولید کننده گفته است، توان حفظ شارژ را خواهند داشت.

از علائم این مشکل روشن ماندن کوتاه مدت لپ تاپ بعد از قطع اتصال از برق شهری خواهد بود. میتوان با جایگزینی یک باتری جدید این مشکل را به سادگی حل نمود.

6- یکی دیگر از موارد هنگ کردن لپ تاپ زمانی است که نمی تواند از چند برنامه به صورت هم زمان استفاده کنید یا زمان بوت لپ تاپ طولانی است. در این حالت لپ تاپ نیاز به حافظه رم مضاعف دارد. با ارتقا حافظه رم و استفاده از یک فلش یو اس پی با حالت ReadyBoost فعال برای افزایش میزان حافظه رم این مشکل حل خواهد شد.

این مطلب را از دست ندهید   شیوه درست لپ تاپ

7- گاهی اتصال به برخی شبکه های بیسیم موجب هنگ سیستم می شود. برای جلوگیری از این مشکل دقت کنید برخی از لپ‌تاپ‌ها غیر از تنظیمات نرم‌افزاری، یک دکمه‌ یا سوییچ مربوط به فعال کردن قابلیت اتصال به شبکه‌ی وایرلس را دارند.

همیشه از قرار داشتن این دکمه‌ها در حالت فعال اطمینان داشته باشید. میتوانید از نرم افزارهای هوشمند نیز استفاده کنید. همچنین از این‌که SSID یا نام روتر، در حالت برودکست قرار دارد اطمینان حاصل کنید. برای دستیابی به این تنظیمات، باید به بخش فرم‌ور روتر یا مودم بی‌سیم خود مراجعه کنید.

عدم اتصال به شبکه‌ی اینترنت بی‌سیم با علائم عدم وجود اتصال اینترنت و خطای مکرر توقف ( time out ) هنگام مرور وب مشخص می شود.

8- پیکسل‌های غیر منطبق یا ثابت در صفحه نمایش که معمولا به رنگ سبز یا قرمز باقی‌ می‌مانند، به‌درستی با دیگر پیکسل‌های سالم صفحه نمایش روشن نمی‌شوند. بیشتر سازندگان برای یک یا دو پیکسل معیوب موجود، صفحه نمایش لپ‌تاپ را تعویض نمی‌کنند. درواقع باید تعداد این پیکسل‌های مرده بین ۱۰ تا ۱۸ عدد باشد تا شرکت سازنده آن را تعویض کند.

می توانید با یک پارچه نرم به‌ آرامی و با حرکت دوار اطراف پیکسل معیوب را ماساژ دهید. این روش معمولا باعث روشن شدن صحیح پیکسل می‌شود. زمانی که نقطه‌ی درست را پیدا کردید، پیکسل را جهت روشن شدن اندکی فشار دهید و انگشت خود را به مدت دو دقیقه روی آن نگه دارید تا پیکسل معیوب درست نمایش داده شود.

9- کرش کردن سیستم میتواند مانع بوت شدن لپ تاپ و راه اندازی مجدد شود. با جدا کردن دیسک سخت و جایگذاری آن درون یک محفظه خارجی و سپس اجرای فرمان Checkdisk این مشکل برطرف خواهد شد.

10- نمایش بیش از حد پنجره‌های فرعی، تبلیغات و کاهش سرعت دانلود از اینترنت به علت ویروسی شدن و جاسوس افزار است. با نصب نرم افزار ضد جاسوسی و استفاده از ویروس کش رایگان این مشکل را برطرف کنید.

11- با نصب دو آنتی ویروس روی یک ویندوز سیستم هنگ می کند. برای حل این مشکل ویندوز را در حالت safe mode اجرا کنید، با ری استارت کردن سیستم و زدن کلید f8 کیبورد این حالت نمایان می شود.

 

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =