نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مشکلات فنی کارت گرافیک چیست؟

ما در این مقاله سعی کردیم، به صورت ساده به مشکلات کارت گرافیک و راه‌حل‌های آن بپردازیم. اما به این نکته دقت کنید که تمامی اجزاء یک سیستم کامپیوتر مثل لپ تاپ از مدارهای الکتریکی ساخته شده است و تعمیرات این قطعات توسط تکنسین‌های با تجربه و مسلط به سخت افزار و الکترونیک انجام می‌گیرد. گرچه از نشانه‌ها و موارد ساده‌ای نیز می‌توان به مشکل خرابی سخت افزاری یک رایانه پی برد.

در ادامه به این مشکلات اشاره و توضیح می‌دهیم:

اثر گرما و رطوبت بر کارت گرافیک

حرارت و رطوبت یکی از اصلی‌ترین دشمنان قطعات الکتریکی بوده و منجر به ایجاد بزرگ‌ترین مشکلات در یک سیستم می‌شود. افزایش دما و حرارت دستگاه باعث خرابی یکی از قطعات مهم یعنی کارت گرافیک (GPU) خواهد شد. در چنین مواقعی که میزان حرارت بالا می‌رود، GPU در اثر تحمل این گرما، از مین برد جدا یا به عبارتی بلند می‌شود. در این قسمت ضمن جدا شدن کارت گرافیک، خود IC نیز آسیب می‌بیند. قطعات SMD که به کمک لحیم‌هایی به گرافیک متصل هستند، تخریب و ایجاد لحیم سرد کرده که منجر به قطع رابطه قطعات با مدار می‌شود. لحیم سرد، در اثر تکرار دمای بالا و کاهش ناگهانی دما و سرد شدن به وجود می‌آید.

مشکل دیگری که به علت گرمای زیاد رخ می‌دهد، دفرمه شدن فن است. فن‌ها بر روی کارت گرافیک قرار گرفته و عمل سرد کردن و تهویه هوا را انجام می‌دهند، این فن‌ها از جنس پلاستیک و در برخی محصولات از فیبر کربن ساخته شده‌اند. گرما بر عملکرد فن اثر منفی گذاشته و باعث ایجاد اختلال در کارکرد این بخش می‌شود. پس به طور دائم دمای سیستم را چک و در صورت لزوم به تهویه مناسب دقت گردد. همچنین برای بهبود کارکرد قطعات، هر چند ماه یکبار با هوای فشرده و پارچه نرم نم دار لپ تاپ را از گرد و غبار پاک کنید، همینطور اگر دمای GPU بیش از حد بالا می‌رود، نسبت به تعویض خمیر سیلیکون اقدام کنید.

این مطلب را از دست ندهید   تأثیر گرد و خاک بر لپ تاپ

مورد دیگری که اکثر کاربران به آن توجه نمی‌کنند، رطوبت است. از قرار دادن دستگاه در محیط‌های مرطوب پرهیز کنید تا رطوبت باعث اکسیداسیون اجزاء در مدار نشود.

خرابی‌های فیزیکی

برد  PCB گرافیک در لپ تاپ‌ها تا حدودی در برابر سقوط، ضربات و فشار فیزیکی و غیره مقاوم است. اما در صورت تکانه‌ها و ضربه شدید، به احتمال زیاد، مدار PCB صدمه می‌بیند. به این شکل که ابتدا پایه‌های قطعه از جای خود جدا و سپس ارتباط قطعه با مدار قطع می‌گردد. به علاوه صدمات فیزیکی ممکن است موجب جدا شدن مدار خنک کننده یا هیت سینک از روی GPU و آی سی حافظه گردد.

خرابی فن‌ها

فن‌های موجود بر روی کارت گرافیک‌ها همگی دارای یک عمر مفید و مجاز هستند که بعد از گذشت این مدت، رو به استهلاک و خرابی می‌روند. البته عدم بازدیدهای دوره‌ای و تمیز کردن آن‌ها و استفاده بیش از حد از سیستم، از کار افتادگی آن‌ها را جلو می‌اندازد. عدم صدا دادن فن یا شنیدن صدای دلخراش از نشانه‌های خرابی فن‌ها هستند.

علائم خرابی کارت گرافیک

وجود نقص فنی در گرافیک در سه حالت مشاهده می‌شود. در اولین حالت، زمانی که دستگاه را روشن می‌کنید، متوجه بوق‌های هشدار بایوس شده یا بعد از روشن شدن رایانه، تصویر از بین می‌رود. در حالت دوم میزان توان مصرفی GPU بعد از روشن کردن دستگاه، بیش از حد بالا می‌رود، به این صورت که بعد از بوت و بالا آمدن سیستم، ناگهان کامپیوتر خاموش شده یا لوگوی سیستم عامل بر روی صفحه نمایش ثابت می‌ماند و نمی‌توانید از دستگاه استفاده کنید. در حالت سوم، شما با خطوط عمودی یا افقی بر روی نمایشگر کامپیوتر مواجه می‌شوید که تنها راه برای رفع این مشکل، تعویض کارت گرافیک است.

این مطلب را از دست ندهید   سرعت برای بازی های لپ تاپ

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =