نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

افزایش عمر قطعات حیاتی لپ تاپ

لپ تاپ‌های امروزی نسبت به نسل‌های قبلی پیشرفتگی به سزایی داشته و دارای قطعات با کیفیت‌تر با لحیم‌کاری پیشرفته می‌باشند. اما بر خلاف دسکتاپ‌ها فضای کمتری برای قرارگیری قطعات دارند. به همین دلیل اجزای رایانه به صورت فشرده در کنار هم قرار می‌گیرند و عمر متوسط و مفید قطعات مهم لپ‌تاپ 5 سال می‌باشد. البته این مورد بستگی به برند و کیفیت ساخت آن نیز دارد که متغییر می‌باشد. اما در کل لپ تاپ‌ها به علت ماهیت و کاربردشان که قابل حمل و جایی به جایی هستند، بیشتر در معرض خطر و آسیب‌پذیری قرار دارند.

از طرفی می‌دانیم هزینه خرید یک لپ تاپ نو یا تعویض قطعات آن بیشتر از یک رایانه رومیزی می‌باشد. درنتیجه استفاده صحیح و رعایت اصول نگهداری نقش زیادی در افزایش عمر سیستم به ویژه قطعات حیاتی چون هارد، رم، سی پی یو، مادربرد، منبع تغذیه و فن دارد. در ادامه در مورد قطعات مهم و اساسی لپ تاپ که در معرض صدمات بیشتری هستند را معرفی و راهکارهایی جهت افزایش طول عمر آن بیان می‌کنیم.

چگونه عمر اجزای حیاتی لپ تاپ را افزایش دهیم؟

اولین از همه پیشنهاد می‌کنیم که در مورد اشتباهات متداول در مراقبت از لپ تاپ اطلاعات بدست آورید تا بتوانید یک رایانه با کارایی بالا و توانمند داشته و احتمال نیاز به تعمیر محدود شود. بدین منظور به مقاله عوامل کاهش عمر لپ تاپ مراجعه و مطالعه نمایید. با رعایت این نکات قادرید تا چند سال از دستگاه خود استفاده نمایید. در این بخش به طور جزئی‌تر به اجزای مهم کامپیوتر اشاره و روش‌های افزایش طول عمر آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

این مطلب را از دست ندهید   رفع خرابی کیبورد لپ تاپ شارپ در کمترین زمان

مادربرد

مادربرد مرکز اصلی لپ تاپ به عنوان قلب سیستم شناخته شده و بخش‌های گوناگون مانند واحد پردازنده مرکزی، اسلات رم، خازن، ترانزیستور، مقاومت، دیود، آی‌سی و … روی آن سوار و وظیفه ارتباط آن‌ها با یکدیگر را دارد. گرچه قطعه‌ای متحرک نبوده ولی طراحی آن بسیار پیچیده و ظریف است. از این رو بروز اختلال در آن عملکرد کلی سیستم را با خطا روبرو می‌کند.

اصلی‌ترین علت خرابی مین برد، کاهش ظرفیت خازن‌ها و پایان عمر آن‌ها می‌باشد. گرچه این خازن‌ها به راحتی توسط تعمیرکاران تعویض می‌شوند ولی مستلزم هزینه زیادی بوده و گاهی با توجه به قیمت مادربرد و قیاس با سایر هزینه‌های تعمیرات، عقلانی نخواهد بود. رطوبت و گرمای بیش از حد در اثر عدم تهویه مناسب، نوسانات جریان برق و … دلایل دیگر خرابی این قطعه می‌باشد. در نتیجه توصیه می‌شود برای جلوگیری از فرسودگی و افزایش حرارت کامپیوتر که موجب تنش مکانیکی می‌گردد، دستگاه را به طور دوره‌ای تمیز و از قرار دادن آن در محیط‌های مرطوب یا خیلی خشک که می‌تواند به ساختار استاتیک مین برد صدمه بزند، پرهیز کنید. همچنین برای بسته نشدن منافذ خروج هوای گرم، دستگاه را روی سطوح نرم مثل بالشت قرار ندهید.

درایورهای داده

درایورهای داده یا حافظه در کامپیوترها در انواع HDD و SSD وجود دارند. هارد دیسک (Hard disk drive) به علت داشتن اجزای مکانیک و متحرک برای ذخیره و عملیات کپی و انتقال اطلاعات در معرض بیشتر خرابی و صدمات می‌باشد. بنابراین در برابر ضربه و فشار حساس می‌باشند. اما اس اس دی (Solid State Drives) یک درایو حالت جامد است که از تراشه برای ذخیره‌سازی دائم داده‌ها استفاده می‌کند. این نوع حافظه وزن کمتر، سرعت و عمر بالاتری دارد ولی با این حال نسبت به دمای زیاد سیستم و نوسانات جریان الکتریکی واکنش نشان می‌دهد.

این مطلب را از دست ندهید   مضرات قرارگیری لپ تاپ روی پا

نکاتی که برای طولانی‌تر شدن عمر درایور باید توجه داشته باشید:

  • اگر به طور مداوم لپ تاپ خود را به برق می‌زنید، حتماً یک محافظ نوسان الکتریکی برای جلوگیری از هر گونه اختلال در ولتاژ هارد تهیه کنید. این نوسانات به همه اجزای دستگاه آسیب می‌زند؛
  • سیستم خود را هر چند ماه یکبار از گرد و غبار پاک کرده تا عملکرد فن به خوبی صورت گرفته و گردش هوای مناسب حاصل شود تا گرمای زیاد در داخل رایانه حبس نگردد؛
  • پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش سرعت و حفظ امنیت پاک نشدن اطلاعات و کاهش اثرات صدمات مکانیکی، یک حافظه ssd تهیه نمایید.

پردازشگر

Cpu یا واحد پردازشگر مرکزی، تراشه‌ای برای دریافت داده‌ها از رم و کدگشایی و پردازش آن‌ها می‌باشد و معمولاً به شکل مربع روی برد متصل شده است. داغ شدن، ویروسی شدن، کاهش سرعت، هنگی سیستم و … نشانه‌های اختلال در سی پی یو می‌باشد. یکی از مشکلاتی که برای بسیاری از کاربران به وجود می‌آید، بالا رفتن مصرف پردازشگر است که برای حل این مشکل به مقاله کاهش مصرف سی پی یو مراجعه نمایید.

بزرگ‌ترین دشمن این قطعه گرما و حرارت می‌باشد. عوامل متعددی مانند خرابی فن، گرد وغبار، اجرای بازی‌های سنگین به مدت طولانی، باز کردن تعداد زیادی برنامه با هم، ویروس‌ها و …. در داغ شدن Cpu نقش دارند. بنابراین کنترل دما یک موضوع مهم برای افزایش عمر قطعات لپ تاپ به شمار می‌رود. شما باید به روش‌هایی چون دستیابی به Bios setup یا اپلیکیشن‌های نشان‌دهنده دما مانند CoreTemp درجه حرارت را کنترل کنید.

تمیز کردن فن‌ها و استفاده از چسب حرارتی سیلیکون، به سادگی لپ تاپ شما را خنک نگه می‌دارد، همچنین زیر دستگاه پایه‌ای را قرار دهید تا فاصله بین سیستم و زمین حفظ و هوا به خوبی جریان پیدا کند.

این مطلب را از دست ندهید   دستیابی به هارد در لپ تاپ شارپ

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 7 =