نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

کند شدن سرعت لپ تاپ از چیست؟

کاهش سرعت لپ تاپ به دلایل سخت افزاری و نرم افزاری که برای برای پی بردن به آن نیاز به بررسی دقیق دستگاه دارد، رخ می‌دهد. همچنین گاهی سیستم مورد نظر قدیمی بوده و به خاطر استفاده طولانی مدت و استهلاک قطعات، سرعت کارکردش دچار افت می‌شود. کند شدن  سرعت لپ تاپ مشکل اساسی بوده و در برخی موارد با رعایت نکاتی ساده در رابطه با نگهداری از سیستم می‌توان مشکل را بر طرف کرد یا با ارتقاء سیستم و تعویض قطعات کیفیت و سرعت دستگاه خود را بالا برد.

علت کندی سرعت لپ تاپ

دلیل کندی سیستم، همانطور که در متن قبلی اشاره کردیم می‌تواند سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. در قسمت پایین به اشکالات شایع و اصلی که موجب گیر کردن و کند شدن دستگاه می‌گردد اشاره کرده‌ایم تا با مطالعه آن به حل مشکل به وجود آمده بپردازید.

عمل تهویه به درستی انجام نگیرد

وظیفه تهویه و خروج گرمای دستگاه بر عهده فن است. فن با عملکرد خود باعث خنک سازی و متعادل شدن دما درون آن می‌شود. گاهی به دلیل قرار گیری گرد و غبار زیاد بر روی فن یا آسیب دیدگی فیزیکی، استهلاک و عدم سرویس، این قطعه کارایی خود را از دست داده و با تولید صدای ناهنجار، عمل تهویه صحیح انجام نشده و در نهایت موجب داغی پردازشگر می‌گردد. افزایش دما سی پی یو باعث می‌شود خوب کار نکرده و سرعت سیستم کاهش یابد. دقت کنید بعضی اوقات فن کاملاً از کار افتاده و هیچ گونه صدایی شنیده نمی‌شود.

این مطلب را از دست ندهید   صدا دادن فن لپ تاپ

 برای پیشگیری از این اتفاق گردگیری و پاک‌سازی دستگاه از گرد و غبار و آلودگی‌ها را در اولویت قرار گرفته و هر چند مدتی به سرویس آن بپردازید. تمیز کردن دریچه‌های فن، می‌تواند رد و بدل شدن جریان هوا را روان و به خنک شدن و رفع کندی لپ تاپ بینجامد. آسوده‌ترین روش برای این کار، دمیدن هوا فشرده است که می‌توانید از دستگاه ایجاد کننده هوای فشرده استفاده کنید. همچنین یک پارچه نمناک که زیاد خیس نباشد برای این کار مناسب است.

نفوذ ویروس‌ها

همیشه سعی کنید از دستگاه‌های جانبی مانند فلش، هارد اکسترنال سالم برای نقل و انتقال داده‌ها‌ استفاده و در هنگام وب گردی و نصب نرم افزارها دقت کافی داشته باشید تا بدافزارها و ویروس‌ها به سیستم شما نفوذ نکند. باج افزارها بخشی از حافظه اصلی لپ تاپ را مشغول و سرعت پردازش کاهش می‌یابد. معمولاً نصب یک سیستم عامل جدید می‌تواند به شکل معجزه‌آسایی عملکرد کامپیوتر را بهبود و کند شدن سرعت را رفع کند چون با نصب یک سیستم عامل جدید، بدافزارها و ویروس‌ها کنار زده شده و شرایط برای کار بهتر و واقعاً کارساز خواهد شد. همچنین توصیه می‌شود، بعد از نصب یک سیستم عامل جدید، حتماً نصب یک آنتی ویروس خوب و قوی را در اولویت قرار دهید.

وجود آیکن‌های متعدد و نصب تم‌های سنگین

با اینکه تم‌ها و انیمیشن‌ها زیبا به نظر می‌رسند اما بر قدرت و سرعت دستگاه هر چند اندک اثر می‌گذارد، بنابراین بهتر است کمتر صفحه دسکتاپ را اشغال و از نصب تم سنگین پرهیز کنید.

پراکندگی اطلاعات بر روی هارد

هنگامی که شما فایلی را بر روی هارد دیسک می‌ریزید، سیستم تا حد امکان، آن را در اولین قسمت قابل دسترسی هارد به نام کلاستر می‌گذارد و اگر بخشی از این فایل جا نشود، آن را در کلاستر بعدی ذخیره می‌کند. این گونه ذخیره‌سازی‌ها در گذر زمان، باعث پراکندگی اطلاعات شده و کامپیوتر زمان زیادی را برای پیدا کردن و باز کردن برنامه‌ها می‌کند. جهت یکپارچه‌سازی و رفع پراکند‌گی، سالی یک‌بار به دیفرگ کردن دیسک سخت اقدام کنید.

این مطلب را از دست ندهید   سیاه شدن صفحه نمایش لپ تاپ

اجرای همزمان چندین برنامه

کار کردن همزمان چند نرم افزار موجب اشغال بیش از حد رم و افزایش عملکرد CPU می‌شود. اگر لپ‌تاپ‌تان قطعات ضعیف‌تری نسبت به کاری که از آن می‌کشید داشته باشد، سرعت دستگاه کم و مدام با هنگی روبرو خواهید شد. در سیستم عامل ویندوز ابزاری به نام  Task manager و در مک Activity monitor برای پیدا کردن برنامه‌هایی که از منابع استفاده زیادی دارند، وجود دارد. با این ابزارها می‌توانید ببینید هر برنامه در حال استفاده از چه توانایی از رم، پردازشگر، هارد و شبکه‌تان است.

کم بودن حافظه رم

سی پی یو اطلاعات لازم را در حافظه اصلی یعنی رم به علت سرعت دسترسی بیشتر به داده‌ها، پردازش می‌کند. در نتیجه هر چقدر ظرفیت رم بیشتر باشد، پردازنده نیاز کمتری به دسترسی اطلاعات از روی دیسک سخت یا SSD داشته و سرعت عملکرد لپ تاپ نیز افزایش می‌یابد. پس اگر دلیل کندی RAM باشد، ارتقای آن در بالا بردن سرعت دستگاه مؤثر خواهد بود.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دو =