نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

هنگام ویروسی شدن لپ تاپ چکار کنیم؟

ویروسی شدن سیستم، نامی است که همگی شنیده‌ایم و برخی از ما آن را تجربه کرده‌ایم. زمانی که یک سیستم آلوده به ویروس می‌شود، کارکرد قسمت‌های مختلف دستگاه مختل و منجر به حذف و پاک شدن اطلاعات و فایل‌ها یا حتی به سرقت رفتن آن‌ها می‌شود. بنابراین کاربر نمی‌تواند به درستی از لپ تاپ استفاده کند. به همین دلیل باید باج افزارها را جدی گرفته و در اسرع وقت اقدام از بین بردن آن‌ها بکنیم. در این مطلب پیرامون بدافزارها، نحوه نفوذ و رفع آن‌ها صحبت کرده‌ایم تا اطلاعاتی در مورد این مشکل و پیشگیری از آن بدست آورید.

ویروس کامپیوتر چیست؟

ویروس‌های رایانه‌ای در واقع برنامه‌هایی هستند که همانند Virusهای زیستی نفوذ کرده و سیستم‌های رایانه‌ای را آلوده و اقدامات تخریبی انجام می‌دهند از این رو باج افزار یا بدافزار خوانده می‌شوند. با این وجود برخی از ویروس‌ها خطرناک نبوده و فقط کمی فضای حافظه اصلی یا دائمی را شلوغ می‌کنند اما بسیاری از آن‌ها با هدف نابودی یا سرقت اطلاعات و این گونه موارد کدنویسی می‌شوند. ویروس‌ها از منابع سخت افزاری سیستم مانند هارددیسک، پردازنده، رم و غیره بهره برده و ممکن است کارهای خطرناکی انجام دهند. مثلاً محتویات درون دیسک را پاک و همینطور مجوز دسترسی به سیستم از طریق شبکه را بدست آورد.

ویروس‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم بندی می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • Boot sector

این نوع بدافزارها دیسک سخت را آلوده و هر بار دستگاه روشن می‌شود، منتظر می‌ماند خود را در کل فضای هارد منتشر و به دستگاه‌های دیگر نیز وارد شود و تا زمانی که دستگاه آلوده است امکان بالا آمدن (Boot) از طریق هارد ممکن نیست.

  • File infecting viruses

فایل‌هایی با پسوند .exe و .com را آلوده می‌کنند و هنگام اجرای این نرم افزارها سعی در گسترش سایر فایل‌های سیستم دارند.

  • ویروس های چندریخت(Polymorphic)

این نوع بد افزار از آن جا که در فرمت‌های مختلف فایل‌ها به شکلی متفاوت ظاهر می‌شوند، به چند ریختی معروف هستند و به صورتی کدنویسی شده‌اند که ردپای خود را پاک کنند. به همین دلیل شناسایی آن‌ها سخت است.

  • ویروس‌های مخفی

این مورد تلاش دارد خود را از سیستم عامل و آنتی ویروس‌ها پنهان نماید. برای این کار در حافظه دستگاه رفته و به صورت مخفیانه از حافظه استفاده می‌کند. همچنین همه درخواست‌هایی یک اپ ضد ویروس به سیستم می‌دهد را دریافت و اقدام به فریب آنتی ویروس کرده تا تصور کند هیج ویروسی در لپ تاپ نیست.

این مطلب را از دست ندهید   ویروسی شدن لپ تاپ

تفاوت ویروس با یک کرم اینترنتی چیست؟

کرم‌ها و تروا یا تروجان‌ها نیز بدافزار بود ولی از نظر برخی محققین جزء ویروس‌ها محسوب نمی‌شوند. تروجان‌ها بسیار خطرناک‌تر بوده و صدمه شدیدی به سیستم‌ها وارد می‌کنند. کرم‌ها مشابه ویروس‌ها توانایی گسترش و تکثیر دارند و برای این کار نیازی به برنامه خاصی نداشته و تحت عنوان فایل‌های آلوده و مستقیم اقدام به نفوذ و آلوده کردن دستگاه‌ها می‌کنند در واقع از خود نسخه کپی تهیه می‌کند. همچنین از نقاط ضعف کامپیوترها مانند ایمیل برای توزیع و پخش به کار می‌برند. ولی ویروس‌ها از فایلی به فایل دیگر منتقل و اقدام به عملیات تخریبی می‌کنند.

علائم ویروسی شدن لپ تاپ

آلودگی لپ تاپ به باج افزار خبر بدی برای هر کسی است و همه باید با نشانه‌های ویروسی شدن سیستم آشنایی داشته باشند تا زودتر به آن پی برده و سریعاً این مشکل را حل کنند. کندی رایانه و کاهش سرعت پردازش، غیب شدن فایل‌ها، ضعیفی شبکه، اختلال در باز شدن برنامه‌ها و پر شدن حافظه، مشاهده پیغام‌های Spam و POP-Ups از نشانه‌های مهم ویروسی شدن یک کامپیوتر است. البته برخی از این علائم به خاطر خرابی‌های دیگر نیز رخ می‌دهد. با این حال با مشاهده این نشانه‌ها حتماً با آنتی ویروس دستگاه را اسکن کنید.

نحوه از بین بردن ویروس‌ها

روش‌های مختلفی برای پاک کردن وسیله خود از بدافزارها وجود دارد. استفاده از روش دستی و ابزارهای سیستم عامل و به کار گیری از آنتی ویروس‌ها دو روش رایج و معمول برای این عمل می‌باشد. ویندوز 10 دارای برنامه ضد Virus به نام Windows Defender پیش فرض بوده که می‌توانید برای اسکن استفاده کنید. این اپلیکیشن به صورت خودکار بروزرسانی شده و قدرت خوبی دارد. استفاده از آنتی ویروس‌های خارجی یا برنامه‌های ویروس کش مجزا از سیستم عامل نیز روش دیگر است که به کمک آن‌ها می‌توانید اقدام به اسکن و نابودی باج افزارها و فایل‌های آلوده بکنید. Avast Antivirus، ESET Smart Security، Malwarebytes Anti-Malware و Norton Security مهم‌ترین و معروف‌ترین نرم افزارهای ویروس کش هستند که از رتبه بالایی برخوردارند. یکی دیگر از روش‌های پاک‌سازی دستگاه استفاده از ابزارهای قابل دسترس ویندوز است، برای مطالعه و یادگیری آن به مقاله پاک‌سازی ویروس‌های کامپیوتری بدون آنتی ویروس، مراجعه کنید.

این مطلب را از دست ندهید   خطای Reboot and Select Proper Boot Device
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =