نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

بخش دوم- آموزش راه‌های افزایش عمر باتری لپ تاپ

لپ تاپ‌ها برای بسیاری از ما به یکی از اصلی‌ترین دستگاه جهت انجام کارهای روزمره یا حتی شغلی بدل شده است. در نتیجه موردی که در لپ تاپ بیشتر اهمیت پیدا می‌کند، باتری آن است. باتری برای مواقع و جاهایی که دسترسی به برق نداریم مناسب و مهم است. از این رو حفظ و مراقبت درست از منبع تغذیه این دستگاه باید از اولویت‌های ما باشد.

در بخش اول این مقاله روش‌هایی برای کاهش ضعیف شدن عمر مفید لپ تاپ اشاره کردیم و همانطور که ذکر نمودیم باتری لپ تاپ به مرور ضعیف و از تعداد سیکل‌های تعیین شده شارژ و دشارژ آن کاسته می‌شود و نمی‌توان جلوی آن را گرفت اما با انجام روش‌هایی که گفته می‌شود، می‌توان خرابی آن را به تعویق انداخت و مهم‌ترین موردی که به آن اشاره شد، این بود که اجازه انجام چرخه شارژ و دشارژ را بدهید یعنی نه همیشه روی 100 درصد نگه داشته و نه بگذارید باتری خالی شود و عدم استفاده طولانی مدت نیز به باتری صدمه می‌زند. در ادامه مطلب، بقیه روش‌های کمک به حفظ و افزایش عمر باتری را بیان می‌کنیم.

روش‌های افزایش عمر باتری

برای استفاده بیشتر و بهتر باتری لپ تاپ ضمن به خاطر سپردن مطالب بخش اول، به بقیه شیوه‌ها و نکات مهمی که گفته می‌شود دقت کنید. پس به جای اینکه زمانی به فکر تعمیر و تعویض باتری سیستم بیافتید، به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از خرابی زودهنگام باشید.

استفاده از SSD به جای HDD

هارد دیسک حافظه‌های با تکنولوژی قدیمی که دارای قطعات مکانیکی هستند اما SSD حافظه جامد با فناوری جدید است که ضمن مصرف انرژی پایین‌تر، سرعت بالا و از ویژگی مقاومت در برابر ضربه و غیره برخوردار است. پیشنهاد می‌کنیم چنانچه لپ تاپ شما هنوز از دیسک سخت مکانیکی استفاده می‌کند، یک SSD برای آن تهیه و جایگزین کنید.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه فعال کردن مجازی سازی سخت افزار

دیفرگ کردن هارد دیسک

هزینه خرید یک حافظه SSD کمی بالاست و اگر برای شما توجیه‌پذیر نیست، می‌توانید برای کاهش مصرف شارژ منبع تغذیه توسط هارد، آن را هر چند ماه یکبار دیفرگ نمایید. البته در ویندوز 10 عمل Defrag به طور منظم انجام می شود (در صورت فعال بودن گزینه خودکار) اما اگر این قابلیت فعال نیست، دیفرگ خودکار را فعال کنید. اما این عمل برای چیست؟ هارد دیسک اطلاعات را در واحدهای کوچک‌تر ذخیره می‌کند و زمانی که فایلی را پاک می‌کنید، جای آن خالی شده و فایل‌های بعدی در واحدهای دیگر قرار می‌گیرند و به مرور زمان فضای حافظه دچار بی نظمی شده و سرعت دسترسی به اطلاعات توسط پردازشگر کاهش و مصرف انرژی بالا می‌رود. بنابراین جهت ایجاد نظم و از بین بردن فاصله بین فایل‌ها، Defrag انجام می‌گیرد.

برای انجام این کار وارد This Pc شده و یکی از داریو‌ها را انتخاب و با کلیک راست، Properties را بزنید. در پنجره باز شده در تب Tools روی Optimize کلیک و برای بررسی آنالیز (Analyze) را بزنید.

پس از انجام آنالیز، در نهایت با انتخاب Optimize، فرآیند یکپارچه‌سازی درایو شروع خواهد شد. این اقدامات را برای سایر درایو‌ها نیز تکرار کنید.

مراقب داغ شدن لپ تاپ باشید

گرما و افزایش دما صدمات جبران‌ناپذیری به باتری زده و موجب کاهش ظرفیت آن می‌شود. تمیز کردن فن‌ها از گرد و غبار در حفظ سلامت این قطعه نقش دارد و باعث می‌شود، خروج هوای گرم و تهویه داخل دستگاه به خوبی صورت گیرد. برای این کار می‌توانید از هوای فشرده و دستمال نرم مرطوب استفاده کنید، به علاوه مسیر خروج هوای گرم در کناره‌ها و زیر لپ تاپ قرار دارد، بنابراین از قرار دادن سیستم روی سطوح ناصاف مانند بالشت و موارد دیگر پرهیز و از صندلی مخصوص یا کول پد استفاده نمایید. همچنین دستگاه خود را در برابر نور خورشید یا در ماشین گرم شده رها نکنید. رعایت تمام این نکات از گرم شدن بیش از حد رایانه و صدمه زدن به باتری و سایر قطعات جلوگیری می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید   علت اساسی خرابی شارژ لپ تاپ شارپ

ارتقاء رم لپ تاپ

رم حافظه اصلی، جایی که عملیات پردازش داده‌ها برای اجرای سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی انجام می‌شود، در میزان مصرف انرژی نقش مهمی دارد. شاید از خودتان بپرسید که ارتقاء رم چه تأثیری بر باتری می‌تواند داشته باشد. در واقع اگر رم شما جوابگوی برخی از پردازش‌ها نباشد، سی پی یو از حافظه مجازی استفاده می‌کند. افزایش حافظه رم این اجازه را به CPU می‌دهد تا به جای اینکه مرتب از حافظه مجازی استفاده کند، بیشتر پردازش‌ها را با رم انجام دهد. این اقدام به مراتب مصرف انرژی کمتری خواهد داشت.

تمیز کردن اتصالات باتری

تمیزی اتصالات بین باتری و آی سی شارژ مادر برد یکی از مسائل مهمی است که کمکی زیادی در افزایش عمر باتری می‌کند (چنانچه باتری دستگاه داخلی نباشد). هر چند وقت یکبار، به کمک یک پارچه و کمی الکل، اتصالات را پاک کنید تا عملیات مبادله انرژی میان منبع تغذیه و مین برد به راحتی انجام گیرد.

عدم استفاده از شارژهای سایر مدل‌های لپ تاپ

لپ‌تاپ‌ها در مدل‌های مختلف دارای منبع تغذیه با اختلاف پتانسیل و شدت جریان متفاوت هستند. در نتیجه سعی کنید از آداپتور لپ تاپ خود استفاده کنید و در صورت خرابی آداپتور، اقدام به خرید شارژر مخصوص دستگاه خود کنید تا صدمات جبران‌ناپذیری وارد نشود.

پرهیز از نوسانات برق

نوسانات جریان برق، یکی از دلایل خرابی دستگاه‌های الکترونیکی است. استفاده از یک محافظ برق می‌تواند یک راهکار خوب باشد. نکته‌ای دیگر که باید رعایت شود این است که همیشه، نخست آداپتور را به پریز زده و سپس فیش آن را به لپ تاپ وصل کنید. چون زمانی که دو شاخه را به برق می‌زنید، جریانی که وارد می‌شود دارای نوسان بوده و توسط آداپتور از حالت AC به DC تبدیل و نوسان آن گرفته می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید   عدم شناسایی دی وی دی لپ تاپ
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + ده =