نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مادربرد چیست و از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

مهم‌ترین قطعه‌ لپ تاپ که میزبان اجزای اصلی این دستگاه شامل: کارت گرافیک، پردازنده، انواع ورودی/ خروجی‌ها و مادربرد می‌باشد. مادربرد نه تنها به کمک پردازنده می‌آید و تمام عملیات‌هایی که در لپ تاپ انجام می‌شود را مدیریت و پردازش می‌کند بلکه پل ارتباطی بین تمامی اجزاء و قطعات این دستگاه است. گاهی اوقات وارد شدن ضربه به لپ تاپ، آبخوردگی این دستگاه و همچنین وارد شدن شوک الکتریکی به آن موجب خرابی مادربرد و خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می‌شود.

بنابراین اگر لپ تاپ شما روشن نمی‌شود یا اینکه به صورت ناگهانی خاموش شده است می‌‌توان خرابی مادربرد لپ تاپ را به عنوان یکی از احتمالات از کار افتادن این دستگاه در نظر گرفت. البته عوامل دیگری هم هستند که موجب روشن نشدن یا خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می‌شوند. به همین دلیل در صورت بروز چنین مشکلی در لپ تاپ باید این دستگاه را مورد عیب‌یابی دقیق قرار داد. ادامه این مطلب را دنبال کنید تا با مادربرد، اجزای تشکیل‌دهنده مادربرد، عوامل خرابی آن و همچنین با مرکز معتبری جهت تعمیر مادربرد لپ تاپ شارپ آشنا شوید.

تعمیر مادربرد لپ تاپ شارپ را به نمایندگی تعمیرات شارپ بسپارید

همانطور که اشاره کردیم بخش‌های مختلف لپ تاپ شامل: پردازنده، رم، کارت گرافیک و انواع ورودی / خروجی‌های لپ تاپ بر روی مادربرد این دستگاه سوار شده‌اند. به همین دلیل است که عیب‌یابی و تعمیر مادربرد لپ تاپ کار دشوار و پیچیده‌ای است. در واقع مادربرد اصلی‌ترین قطعه لپ تاپ است که کار اصلی آن کنترل کردن پردازشگر مرکزی یعنی CPU لپ تاپ است.

این مطلب را از دست ندهید   تصویر لپ تاپ

به گونه‌ای که علاوه‌بر مدیریت و کنترل CPU، ارتباط آن با سایر اجزاء لپ تاپ را برقرار می‌کند. چرا که CPU برای پردازش فعالیت‌ها و داده‌های ورودی و خروجی لپ تاپ نیاز دارد تا با تمامی قطعات این دستگاه ارتباط برقرار کند اما به تنهایی از پس این کار بر نمی‌آید و این مادربرد یا مین برد لپ تاپ است که ارتباط آن را با اجزاء لپ تاپ برقرار می‌کند. قطعات تشکیل‌دهنده مادربرد به شرح زیر می‌باشند:

چیپ I/O یا چیپ ورودی / خروجی

منظور از چیپ I/O، چیپ Input و Output می‌باشد که وظیفه مدیریت و فرمان دادن به تمامی لوازم جانبی لپ تاپ مانند: ماوس، کیبورد، USB و … را برعهده دارد. جالب است بدانید که این چیپ یک آی سی با 128 پایه است که بر روی مادربرد قرار دارد.

CPU یا پردازنده

CPU یا پردازنده، مغز مادربرد و لپ تاپ به حساب می‌آید که نقش آن پردازش و تجزیه و تحلیل تمامی عملیات‌ها و داده‌های ورودی و خروجی در این دستگاه است.

GPU یا چیپ گرافیک

GPU همان چیپ گرافیک است که پردازش تمامی داده‌ها و اطلاعات تصویری در این دستگاه را بر عهده دارد.

چیپ North Bridge & South Bridge یا چیپ شمالی و جنوبی

دو چیپ بر روی مادربرد لپ تاپ قرار دارند که وظیفه برقراری ارتباط بین CPU، رم و چیپ گرافیک را برعهده دارند. منتهی یکی از این چیپ‌ها در بالاترین نقطه مادربرد قرار گرفته است به همین علت به آن چیپ شمالی گفته می‌شود و چیپ دوم بعد از چیپ شمالی قرار گرفته است به همین دلیل به آن چیپ جنوبی می‌گویند.

این مطلب را از دست ندهید   روشن نشدن لپ تاپ شارپ

نشانه‌های خرابی مادربرد چیست؟

همانطور که اشاره کردیم مهم‌ترین عاملی که نشان می‌دهد مادربرد لپ تاپ خراب شده است و زمان تعمیر مادربرد لپ تاپ رسیده است، روشن نشدن لپ تاپ یا خاموش شدن ناگهانی این دستگاه است. منتهی عوامل دیگری هم مانند قطع شدن صدای لپ تاپ، شارژ نشدن باطری لپ تاپ در حالی که باطری آن کاملاً سالم است و هیچ مشکلی ندارد به خرابی مادربرد این دستگاه اشاره دارند. در صورت مواجه شدن با هر یک از این مشکلات در لپ تاپ شارپ بهتر است عیب‌یابی و تعمیرات مادربرد لپ تاپ شارپ را به نمایندگی تعمیرات شارپ بسپارید.

چگونه می‌توان از خراب شدن مادربرد لپ تاپ جلوگیری کرد؟

خروجی هوای لپ تاپ را نپوشانید چرا که موجب داغ کردن لپ تاپ و درنتیجه خراب شدن مادربرد آن می‌شود.

از تکان دادن لپ تاپ و وارد شدن ضربه به آن خودداری کنید چرا که مادربرد در برابر ضربه حساس و نسبت به آن آسیب‌پذیر است.

لپ تاپ خود را به محافظ برق متصل کنید چرا که محافظ از بروز شوک الکتریکی در لپ تاپ و آسیب رسیدن به مادربرد آن جلوگیری می‌کند.

از ریختن هر گونه مایعات و آبخوردگی لپ تاپ جلوگیری کنید چرا که مادربرد به رطوبت حساس است و در این صورت خیلی سریع آسیب می‌بیند.

در فاصله زمانی مرتب لپ تاپ خود را سرویس کنید تا اینگونه از خراب شدن مادربرد و سایر قطعات این دستگاه به صورت چشم‌گیری جلوگیری کنید.

تا جایی که امکان دارد لپ تاپ را در معرض گرد و خاک قرار ندهید چرا که خروجی هوای لپ تاپ با گرد و غبار پوشانده شده لپ تاپ داغ می‌کند و مادربرد آن خراب می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید   افزایش طول عمر باتری

هزینه تعمیر مادربرد لپ تاپ چقدر می‌شود؟

هزینه تعمیر مادربرد لپ تاپ به دلیل و نوع آسیب‌دیدگی این قطعه و همچنین میزان خرابی آن بستگی دارد. جهت اطلاع از قیمت دقیق تعمیرات مادربرد لپ تاپ لازم است این دستگاه را در اختیار تعمیرکاران نمایندگی تعمیرات لپ تاپ شارپ قرار دهید تا با عیب‌یابی دقیق هزینه تعمیر برد اصلی لپ تاپ شما را تخمین زده و به اطلاع شما برسانند.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 18 =